Saturday, June 23, 2012

cara penjagaan muka yang sah.

hai readers..happy saturday peeps! mood menulis menaip tengah berkobar2x sekarang nie, so nana nak kongsikan cara2x penjagaan muka yang betul2x sah untuk memastikan kulit wajah anda2x nampak glowing, bersih and flawless jek. actually, untuk mendapatkan kulit wajah yang bersih amatlah mudah jika kita benar2x menjaga dan merawat kulit kita dgn cara yang betul. based on research yang nana dah buat, hanya 3 langkah asas yang kita perlu lakukan setiap hari utk dapatkan kulit yang bersih lagi suci. 

1. mencuci.
yup, kita wajib mencuci muka kita setiap hari yaa..tp make sure jangan cuci muka kita menggunakan cleanser melebihi 2x sehari, coz nanti kulit kita jadi kering kontang mcm padang pasir. bila dah kering kulit tu, kang jerawat pon tumbuh la dengan gumbiranya.cuci guna cleanser tu cukuplah sekadar 2x sehari, nak cuci lebih2x pon bley, tapi guna air jek.
nana guna yg nie.


2. toner.
ok, memang ramai yang tak letakkan toner kat muka selepas dah cuci muka tu. korang tau x, toner tu sngtlah penting kerana toner berperanan untuk menyempurnakan proses pembersihan wajah. semua kotoran yang tak dpt ditanggalkan oleh cleanser td, akan di hilangkan oleh toner. selain tu, toner nie gak akan membantu untuk memulih dan menutup semula pori2x yang dah terbukak luas semasa proses mencuci td. hah, penting kan..kang tak memasal dari jauh lg orang dah bley tgk pori2x kat hidung tu.hohoh..toner gak berperanan untuk menegangkan kulit muka dan mengembalikan pH kulit kepada yang asal. takdelah berasid sangat muka tu.ohhhh~ sngt penting rupanya toner nie kan...tp pastikan toner anda gunakan tu bebas dari bahan alkohol coz nanti kulit akan menjadi lebih kering.

credit to encik google.

3. pelembab.
last step untuk kulit flawless dan bersih dari cela, gunakan pelembab selepas toner. pelembab amat penting untuk memastikan kulit wajah kita tidak dehydration (lupa cmne nak eja in bahasa). kang kalo dah kulit tu dehydration, kompem2x la kan kulit jd kering. satgi kang kulit cpt berkedut and nampak tua..xtakot ke? 



pelembab dari safi balqis.
ok, tu jela 3 langkah yang sangat penting untuk kita amalkan setiap hari untuk kesihatan wajah.
selain tu, terdapat juga amalan lain yang boleh diamalkan. antaranya ialah spt scrub muka. 

* scrub muka.
yang nie sebaiknya amalkan 3 atau 4 kali seminggu coz scrub nie bley mengeringkan kulit wajah jugak. fungsi scrub nie adalah untuk membuang sel-sel kulit yang dah mati kat wajah kita. so, xdela sel-sel kulit mati tu bertimbun kat kulit kan..nana ada baca dari blog mana ntah, lupa dah (xdpt nak bagi kredit kat blog tu) yang kita bley buat scrub dari dapur rumah jek. caranya dengan menghancurkan beras atau gula dan gunakan sebagai scrub muka. nana xpernah try lagi, tapi macam best jek kan. nanti dah cuba, bagi feedback kat nana ye. hehehe..

dari encik google.
until next post yeah!!

0 comments: