Wednesday, July 4, 2012

salam nisfu sya'aban.




Alhamdulillah...kita masih lagi diberi peluang oleh Allah untuk menyambut malam nisfu sya'aban bersama2x. nana baru balik dari usrah kat masjid tadi dalam usaha untuk sama2x menghidupkan lagi malam yang penuh barakah nie..korang plak macam mana???

dari sesi usrah dengan naqibah dan rakan2x usrah tadi, nana dapat banyak ilmu berkaitan dengan ibadat dalam islam dan jugak pasal malam nisfu sya'aban. terima kasih daun keladi buat keluarga usrah nana. lurve uolls.weee~

Ahlan wasahlan nisfu sya'aban dan ramadhan..weeeeee! x lama lagikan nak puasa..x sabar pulak nana. eh eksaited lebih pulak ye..balik kepada topik utama, bulan nisfu sya'aban..apa kelebihan bulan nisfu sya'aban nie???? ada apa dengan malam nisfu sya'aban nie??? kenapa2x?? why3x??? ok...chill la der..meh nana story satu2x k. 

“Apabila tiba malam nisfu Syaaban maka hidupkanlah malam tersebut dan berpuasalah di siangnya, maka sesungguhnya (hari tersebut) Allah SWT turun (membuka seluas-luas pintu rahmat) ke langit dunia apabila tenggelam matahari (malam nisfu Syaaban) sehingga terbit fajar (keesokkan) seraya berkata : Ketahuilah sesiapa yang meminta ampun kepada-Ku maka Aku akan memberikan keampunan baginya, sesiapa yang memohon rezeki kepada-Ku nescaya Aku akan memberikannya rezeki dan sesiapa yang memohon kesihatan (kesembuhan) kepada-Ku akan aku berikannya kesembuhan”  Hadis Riwayat Ibnu Majah.

korang- korang nie tau x....

1. antara amalan dan ijtihad penduduk Mekah pada malam nisfu Syaaban disebabkan kelebihan yang terdapat pada malam tersebut ialah mereka samada lelaki dan wanita akan keluar menuju ke masjid, mereka akan solat, melakukan tawaf dan menghidupkan malam tersebut dengan membaca Al-Quran sehingga khatam di dalam Masjid Al-Haram sehinggalah waktu Subuh dan mereka juga melakukan ibadah solat.

2. antara perbuatan sunat ialah dengan menghidupkan 10 malam bulan Ramadhan, dua malam Raya, malam kesepuluh Zul-Hijjah dan malam nisfu Sya'aban.

nisfu sya'aban merupakan bulan dimana Rasulullah paling banyak berpuasa berbanding bulan2x yang lain dan ramadhan. terdapat hadis2x yang mengatakan bahawa Allah akan mengampunkan dosa2x hambanya dan memakbulkan doa2x hambanya yang berdoa pada malam nisfu sya'aban. so camne??? xkan nak lepaskan malam yang barakah nie lagi??



marilah kita sama2x memeriahkan dan menghidupkan malam2x yang diberi keistimewaan oleh Allah dengan penuh penghayatan dan istiqamah. theeee~ banyak2x puasa dan doa tau...



0 comments: